om ikonmaling

Ikonkunst

og

malerier

Inger Teigen

Om ikonmaling:


     De eldste bevarte ikonene er fra rundt år 500 og den samme maleteknikken er fortsatt i         bruk. Ikonene ble malt for å formidle et religiøst budskap. Ordet ikon betyr bilde. Det er           en fascinerende kunstform og krevende håndverk, som trenger ro og tilstedeværelse for          å utøve. Hver strek er en langsom prosess som krever nærvær.  Ikonmaling kan derfor            oppleves som en form for meditasjon.


    De tradisjonelle ikonene er malt i bysantinsk stil i samsvar med de eldste tradisjonene,              både med hensyn til motiv, teknikk og materialer. Ut fra kunnskapen om bysantinsk                  ikonmaling har jeg holdt på de gamle teknikkene, samtidig som jeg ønsker å tilføre nye            elementer og utforske mulighetene.

 

     Det er inspirerende å bare jobbe med naturmaterialer, og å kunne formidle og                           videreutvikle en så gammel maletradisjon.    

     Jeg ønsker at den som ser bildet skal tolke det ut fra sitt personlige ståsted.



    Hvordan ikoner lages:


     Ikonene males på plater som er lagd av lindetre.                                                             

     Treet må tørke lenge, for at det senere ikke skal

     slå seg. Bordene limes sammen ut fra hvordan

     årringene går med tverrgående kiler på baksiden.

     Hele flaten hvor motivet skal være, freses ut slik

     at det blir en fordypning, og en ramme står igjen

     rundt.


     Skinkelerret limes så på platen med harelim. Ca.

     12- 15  lag gesso smøres på skinkelerretet. Gesso

     lages ved å varme opp vann, harelim, kritt og

     sinkhvitt i vannbad. Når dette er tørt slipes flaten

     ned med graderte sandpapir til det er helt glatt og

     tett som et ark.



    Forgylling: 

     Motivet tegnes opp og hvis bildet skal ha

     gull brukes 22 -24 karat bladgull. Overflaten der

     gullet skal ligge må først isoleres med naturlig

     shellakk. En limmikstion smøres  oppå shellakk-

     flaten, og må så tørke til den er passe klebrig.

     Gullarkene legges side om side.



     Maling:

     Ikonet males med eggtempera, som er en blanding

     av tørre fargepigmenter, eggeplomme, eddik og

     vann.

   






 



 


     Motivet males med grunnfarger, og så lag på lag med belysninger. Slik skapes det form og         liv i ikonet. Å male seg opp mot lyset har også en mening i ikonspråket, at en nærmer seg       det gudommelige. 

     Maleteknikken er stilisert og det brukes ofte omvendt perspektiv. Fargene og alt i motivet         er symbolikk for å formidle noe, i stedet for ord.


     Bildet fernisseres til slutt etter 3 mnd. tørking.