Om ikonmaling:
De eldste bevarte ikonene er fra rundt år 500 og den samme maleteknikken er fortsatt i bruk. Ikonene ble malt for å formidle et religiøst budskap. Ordet ikon betyr bilde. Det er en fascinerende kunstform og krevende håndverk, som trenger ro og tilstedeværelse for å utøve. Hver strek er en langsom prosess som krever nærvær. Ikonmaling kan derfor oppleves som en form for meditasjon.
De tradisjonelle ikonene er malt i bysantinsk stil i samsvar med de eldste tradisjonene, både med hensyn til motiv, teknikk og materialer. Ut fra kunnskapen om bysantinsk ikonmaling har jeg holdt på de gamle teknikkene, samtidig som jeg ønsker å tilføre nye elementer og utforske mulighetene.
Det er inspirerende å bare jobbe med naturmaterialer, og å kunne formidle og videreutvikle en så gammel maletradisjon.
Jeg ønsker at den som ser bildet skal tolke det ut fra sitt personlige ståsted.
Hvordan ikoner lages:
Ikonene males på plater som er lagd av lindetre.
Treet må tørke lenge, for at det senere ikke skal
slå seg. Bordene limes sammen ut fra hvordan
årringene går med tverrgående kiler på baksiden.
Hele flaten hvor motivet skal være, freses ut slik
at det blir en fordypning, og en ramme står igjen
rundt.
Skinkelerret limes så på platen med harelim. Ca.
12- 15 lag gesso smøres på skinkelerretet. Gesso
lages ved å varme opp vann, harelim, kritt og
sinkhvitt i vannbad. Når dette er tørt slipes flaten
ned med graderte sandpapir til det er helt glatt og
tett som et ark.
Forgylling:
Motivet tegnes opp og hvis bildet skal ha
gull brukes 22 -24 karat bladgull. Overflaten der
gullet skal ligge må først isoleres med naturlig
shellakk. En limmikstion smøres oppå shellakk-
flaten, og må så tørke til den er passe klebrig.
Gullarkene legges side om side.
Maling:
Ikonet males med eggtempera, som er en blanding
av tørre fargepigmenter, eggeplomme, eddik og
vann.
Motivet males med grunnfarger, og så lag på lag med belysninger. Slik skapes det form og liv i ikonet. Å male seg opp mot lyset har også en mening i ikonspråket, at en nærmer seg det gudommelige.
Maleteknikken er stilisert og det brukes ofte omvendt perspektiv. Fargene og alt i motivet er symbolikk for å formidle noe, i stedet for ord.
Bildet fernisseres til slutt etter 3 mnd. tørking.